Untitled Document
Forside Historie Media Watch Opinion Features Links Info
 
Untitled Document



 

 

 

Israel-Online, 13. december 2017
Antisemitiske tegninger i Politiken

Af Dan Harder

Hos dagbladet Politiken, hvor man tidligere var så oprevet over tegninger, der kunne tolkes som kritiske overfor den muslimske profet, Muhammed, har man tilsyneladende selv en forkærlighed for karikaturtegninger med klare antisemitiske undertoner.

Illustrationen nedenfor af Per Marquard Otzen bærer titlen "Den stegte due kom flyvende" og er en kommentar til den amerikanske præsident, Donald Trumps, anerkendelse af Jerusalem som Israels hovedstad.

Intentionen er sandsynligvis at spille på metaforen med, at man venter på at de stegte duer flyver ind i munden på én, således forstået, at Israel intet har ydet til fredsprocessen (derfor fredsduen), hvorefter Trump med sin beslutning har serveret Jerusalem gratis for Israel.


Per Marquard Otzens illustration i Politiken, 12. december 2017.

Den idé er vel egentlig legitim nok som politisk kommentar, særligt hvis det havde været Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, der spise duen. Men det er det ikke. Netanyahu har hverken krum næse eller kalot. Det er en klassisk karikatur af en jøde.

Tegneren benytter sig (bevidst eller ubevidst), med billedet af den fede, glubske jøde, der spiser freden, af en klassisk antisemitisk symbolik, der trækker paralleller til den nazistiske prodaganda: Den velnærede jøde skaber krig og konflikt og profitterer på andres lidelse.

Se eksempelvis den nazistiske plakat nedenfor, malet af tyskeren Hans Schweitzer (under pseudonymet Mjölnir) under Anden Verdenskrig.

Hvis man på Politiken ikke ønsker at bidrage til jødehadet i Danmark, burde man nok være lidt mere kritisk med hvilket billedsprog man accepterer i sine spalter.



Hans Schweitzer (Mjölnir): Der Jude, Kriegsanstifter, Kriegsverlängerer.


En illustration med antisemitiske undertoner, som Politiken er særlig glad for at vise, er Anne Marie Steen Petersens tegning af nogle fede, tilfredse jøder, der vender ryggen til nogle stakkels palæstinensere bag et pigtrådshegn.

Tegningen har været vist i Politiken mange gange i forbindelse med Israel-kritiske artikler, eksempelvis en kronik (4. juni 2017) af anti-Israel-aktivisten og mellemøsteksperten Leila Stockmarr.

Her er symbolikken tydelig. Hvornår har man ellers i jødernes historie set mennesker indespærret bag pigtråd? Under Holocaust, selvfølgelig. Budskabet er lige så velkendt, som det er både usmageligt og antisemitisk: jøderne behandler i dag palæstinenserne som de selv blev behandlet af nazisterne.

Her er det jøderne, der er de onde, og - ligesom nazisterne - optaget af deres egen agenda, vender ryggen til de indespærrede. Som på de to billeder ovenfor, profiterer de velnærede jøder igen på andres lidelse.

"Nuanceforskellen" mellem at spærre folk inde for efterfølgende at udrydde dem, og det at bygge et hegn for at holde terrorister ude, udviskes behændigt.


Anne Marie Steen Petersens illustration i Politiken, bl.a. 4. juni 2017.


Fænomenet med at sammenligne Israel med Nazi-tyskland er ikke nyt, heller ikke i Politiken. En særlig ubehagelig illustration med samme budskab er Per Marquand Otzens tegning i Politiken 14. januar 2009.

Den er en efterligning af et berømt foto fra 1943 fra den jødiske ghetto i Warszawa. Nu er nazisterne fra det oprindelige billede blot skiftet ud med israelske soldater, og den jødiske dreng på vej mod udryddelseslejren med en palæstinensisk dreng.


Per Marquard Otzens illustration i Politiken, 14. januar 2009.



Den jødiske ghetto i Warszawa, 19. april 1943.


Det skal bemærkes, at det "at drage sammenligninger mellem nutidens israelske politik med nazistisk politik" indgår i både EU's og USAs officielle definition og af antisemitisme.

Læs mere om Per Marquard Otzens Warszawa-ghetto-tegning her.

Se flere danske, anti-israelske karikaturtegninger her.


Tilbage

 

Untitled Document