Bent Blidnikow

Bebl@berlingske.dk DR | GENERALDIREKT@REN
Maria Rerbye Renn
DR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK- 0999 Kabenhavn C
dr.dk

25.02.2025

Klage over indslag i P1 Morgen

Keere Bent Blidnikow

Du har den 5. december 2024 klaget over et indslag i P1 Morgen samme dato. Efter at redaktionen
afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes og seernes redaktaer. Han har nu gennemgaet sagen
og skrevet en indstilling.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg er enig i.

t /7 e
Med venlig hilsér/}’

Maria Rerbye Renn

Kopi:

Journalen

Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR Kultur, Barn og Unge
Chefkonsulent Etik Sidsel Davidsen, DR Kultur, Bern og Unge
Seniorkonsulent Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Michael Alsen, DR Nyheder

Led. Redaktionschef Anders Emil Maller, DR Nyheder
Direkter Sandy French, DR Nyheder



Sagen kort

En lytter klagede over et indslag i P1 Morgen den 5. december 2024, Sagen drejede sig om Amnesty
Internationals kritik af Israel for at bega folkedrab i Gaza. DR burde som minimum have ladet Israels
tidligere udtalelser om beskyldninger om folkedrab fremga af enten indslaget eller af interviewet med
Amnesty Internationals generalsekretaer. Alternativt forsegt forelagt for Israel eventuelt via
ambassaden i Danmark.

Gennemgang af sagen

Bent BlUdnikow, (herefter bensevnt Klager) skriver den 5. december 2024 til lytternes og seernes
redakter (LSR) med en klage over et indslag i P1 Morgen vedrarende en rapport fra organisationen
Amnesty International. Blandt andet skriver Klager (tekst gengivet ordret):

“Dags dato kl. 8.50 var der i DR interview med en repreesentant for Amnesty. Hun anklagede Israel for
folkemord. Der er ikke i det internationale samfund ievrigt konsensus om dette. Tvaertimod. uSA og
vestlige regeringer mener det ikke. Gidslerne blev ikke naevnt og der var stort set ikke kritiske
spergsmal til Amnestys repraesentant.

Der var ingen fra Israels side til at forsvare sig. Det er et. Rud pa almindelig journalistisk regel. Det ber
ikke ske. Som det fremstod var det ensidig propaganda mod Israel. Hvor var redakteren? Hvor var
pluraliamen.”

DR svarer

Den 16. december 2024 svarer redaktionschef i DR Nyheder Michael Alsen blandt andet falgende pa
klagen (tekst gengivet ordret):

"Det er korrekt, at vi havde et interview med Amnesty den pagseldende morgen, hvor Vibeke Klarup
fremlagde konklusionen fra den rapport, organisationen har udarbejdet, og som de mener
dokumenterer, at Israel gar sig skyldige i folkedrab.

Jeg har genlyttet interviewet, og jeg ma konstatere, at vi forholder os - som vi ber - kritiske over for
rapporten savel som timingen og dens konklusioner.

Du efterlyser en repraesentant fra Israel - det er, som du sikkert kan regne ud, ikke sadan lige at fa
repraesentanter fra den israelske regering med i vores programmer, selvom vi gerne ville. Jeg mener
ikke, det ville vaere rimeligt at bede en herboende israeler eller tilfaeldig debatter om at skulle sta pa
mal for den israelske regerings handlinger i Gaza. | stedet er det vores opgave at serge for at stille de
kritiske spergsmal, og det lykkes vi efter min mening fint med her.

Du efterlyser ogsa pluralisme - jeg kan rabe, at vi henover det seneste ar adskillige gange har haft
eksperter, debattarer, danske politikere m.m med, som har afvist, at der finder et folkemord sted i Gaza.
Vores daekning har veeret soleklar i den henseende.”

Klager anker

Den 17. december 2024 anker Klager DR's svar til LSR, da Klager ikke er tilfreds med svaret fra DR.
Klagers hovedsag er, som det udtrykkes i mailen til LSR:

"Det er et ganske uacceptabelt svar. Anklagen om folkemord er szerdeles alvorligt med dybe
konsekvenser for Israel. Anklagen bestrides da ogsa af ferende vestlige lande, herunder USA. Det havde
vaeret DRs simple pligt at fa et modsvar fra f.eks. Israels ambassade. DEt er uansvarligt at lade Amnestys
repraesentant i et langt interview fremkomme med sine anklager og selv om Michael Alsen pastar, at



interviewet var kritisk, s kan jeg klart modsige ham. Det var et mikrofonholder interview uden kritiske
spergsmal. Helt uansvarligt.

I normale institutioner ville den slags ikke veere tilladt, men da DR er en medie mastodont betalt af
staten, hvor intet synes at have konsekvenser, s& kan dette journalistiske amokleb finde sted.
Selvfelgelig beder jeg om, at min klage behandles af seernes redakter.”

Den 23. december 2024 bekreaefter LSR, at klagen bliver behandlet som en ankesag.

Procedure

DR har i henhold til egne etiske retningslinjer fire uger til at besvare en klage. Det er overholdt. Klagen
skal veere besvaret af den ansvarlige chef og forholde sig til klagetemaet. Det er ogsa overholdt. Klager
skal have klagevejledning, hvilket ogsa er overholdt. Sagen har desvaerre trukket ud i ankeprocessen,
hvilket er beklageligt.

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Indslaget i P1 Morgen drejer sig om, at Amnesty International har fremlagt en rapport, som
organisationen mener dokumenterer, at den israelske regering begar folkemord i Gaza. Det bliver den
danske generalsekreteer for organisationen, Vibe Klarup, interviewet om i P1 Morgen.

l udgangspunktet er det DR's ret at redigere eget stof, herunder vaelge vinkler og kilder hertil. Der er tale
om et ensidigt interview i den forstand, at organisationen far lov at fremlaegge sin kritik af Israel, uden
at andre kilder bliver hgrt.

Alle, der medyvirker eller omtales, skal behandles fair og ordentligt, jf. DR's etiske retningslinjer. Det
betyder blandt andet i henhold til DR’s etiske retningslinjer, at oplysninger, der kan vzere skadelige,
kreenkende eller virke agtelsesforringende, skal efterpraves i szerlig grad. Dette gaelder i princippet for
alle — ogsa stater - men det har erfaringsmaessigt vist sig at veere vanskeligt, netop nar det gaelder
foreleeggelse af oplysninger af denne karakter for en fremmed stats regering eller statsleder. Det
forhindrer dog ikke, at forseget ber gaeres.

| dette tilfeelde rejser Amnesty International en pastand om, at staten Israel begar folkedrab. Det er en
alvorlig anklage, som kun domstole (herunder den internationale straffedomstol (ICC) og den
internationale domstol (ICJ) autoritativt kan bedegmme).

Ud fra en samlet vurdering burde P1 Morgen som minimum have ladet Israels tidligere udtalelser om
anklagerne om folkedrab fremgé af enten indslaget eller interviewet med Amnesty Internationals
danske generalsekretaer. Alternativt burde DR have forsegt at foreleegge den kritik, der rejses af
Amnesty i udsendelsen for Israel eller den israelske ambassade i Danmark.

Dermed havde DR fulgt DR's etiske retningslinjer om forelaeggelse.

Det er ikke tilfredsstillende, som redaktionschef Michael Alsen giver udtryk for, at redaktionen blot har
ment, at det var i overensstemmelse med retningslinjerne for forelaeggelse, at veaerten stillede kritiske
spergsmal. Den part, her Israel, der udsaettes for en ny og voldsom kritik for folkedrab, bar have
mulighed for at fa ogsa sine synspunkter hart. At det ifelge redaktionen erfaringsmaessigt er svaert at
opna svar fra stater i den slags situationer er irrelevant i forhold til forelaeggelse.

DR ber beklage, at man ikke enten i indslaget eller interviewet lod Israels holdning til pdstanden om
folkedrab fremga eller alternativt havde forsegte at opna en kommentar fra Israel pa anklagen om
pastaet folkedrab. DR kunne godt bringe indslaget ogsa uden Israels kommentar, men burde have
fremlagt Israels holdning til folkedrab. Klager far delvist medhold.



Konklusion og sammenfatning

En lytter klagede over, at DR den 5. december 2024 i programmet P1 Morgen gennemfarte et
lzengere interview med Amnesty Internationals danske generalsekretaer om organisationens rapport,
der konkluderer, at Israel begar folkemord i Gaza. Lytteren mente, at DR brad sin egen etik ved ikke at
lade Israel forholde sig til kritikken. Det er LSR's vurdering, at DR ud fra en samlet bedemmelse af den
konkrete sag som minimum burde have ladet Israels tidligere udtalelser om anklagerne om folkedrab
fremga af enten indslag eller interview. Alternativt forsegt at forelsegge kritikken for Israel eller den
israelske ambassade.

Klager far delvist medhold

Jesper Termansen, den 25. februar 2025



